Hoog in Google

Om hoog in Google te komen, heb je verschillende mogelijkheden. Hierbij kun je denken aan Google Ads (SEA) of zoekmachine optimalisatie (SEO). Onderstaande opmerkingen komen dan ook voorbij wanneer je het hebt om op de eerste pagina van Google te komen:

  • Bovenaan in Google, dat zijn die advertenties toch?
  • Onze website staat altijd bovenaan in Google als ik zoek op onze bedrijfsnaam.
  • Nee, hoog in Google, dat kan alleen als je een marketingbudget hebt van een ton.
  • Ach, dat lukt kleine bedrijven toch nooit.
  • Alle specialisten zeggen: we krijgen jullie op de eerste plek in Google, maar hun eigen site is niet te vinden.

Via dit artikel willen we verduidelijken wat SEA en SEO betekent, waar het belangrijk is en wat wij kunnen toevoegen aan jouw online marketing.

 

Search engine advertisingGoogle Ads

SEA wordt vaak geassocieerd met Google Ads. Google Ads is niet anders dan adverteren op Google door bedrijven die geld willen verdienen met enkel bovenaan de zoekresultaten te staan. Maar er zit wel een nadeel aan Google Ads: voor iedere klik op jouw Google Ad, betaal je een x bedrag aan Google. Daarnaast klikken steeds meer mensen juist niet op een Google Ad die bovenaan of aan de zijkant van je webbrowser staat.

 

 

Zoekmachine optimalisatie

Je gaat iets optimaliseren voor zoekmachines. Optimaliseren ofwel optimaal laten functioneren voor, in dit geval, zoekmachines. Er zijn meer zoekmachines dan alleen Google, denk bijvoorbeeld aan Bing of Yahoo. Echter, omdat de meeste mensen Google gebruiken, is dit de zoekmachine waar we het meeste over zullen praten. Niet alleen websites kun je optimaliseren, ook je social media accounts. Zoek je een persoon, dan staan Facebook of LinkedIn vaak bovenaan in de resultatenlijst.

Hoog in Google, hoe belangrijk is dat?

Zoekmachine optimalisatie en bovenaan staan in Google; hierdoor lijkt het wel alsof de opdrachten vanzelf in je schoot vallen. Dit kan ervoor zorgen dat er minder acquisitie nodig is of dezelfde hoeveelheid acquisitie maar meer opdrachten. Drendabel gebruikt al jaren geen acquisitie meer. Ik kan u vertellen dat ons dat prima bevalt.

Hoger in Google = meer bezoekers

In een onderzoek kwam naar voren dat circa één derde van alle mensen die zoeken op Google, op de bovenste positie klikt. De grafiek hieronder is van de eerste 10 zoekresultaten, in andere woorden, pagina 1 op Google. De 2e positie is nog steeds goed voor ruim 17%. Helaas maar de helft van positie 1!

Hoog in Google afbeelding

Van Google naar meer klanten

Meer klanten is het doel, boven in Google is het gereedschap. Vergeet niet dat jouw website moet voldoen aan de verwachting van uw bezoeker. Een bezoeker die jouw website heeft gevonden, wil iets vinden. Anders gaan ze niet zoeken. Zorg ervoor dat mensen niet alleen op jouw website komen, maar tevens de informatie/producten/diensten vinden die ze zoeken. O ja, kunnen bestellen of aanvragen is dan ook handig.

Waarom zet Google een website hoog of laag?

Er zijn inmiddels meer dan 200 factoren bekend waarop Google jouw website hoger of lager plaatst. Het zijn factoren die door Google regelmatig worden aangepast en worden aangevuld om jou als bezoeker tevreden te stellen. Alle Google updates -de meest recente BERT, 24 oktober 2019- moeten ervoor zorgen dat de websites die op een eerlijke manier leveren wat je zoekt, daadwerkelijk bovenaan komen. Als je het omdraait, moet je dus kijken naar wat en waarop uw klant zoekt. Lever je die informatie (als content) op je website, en je bent er beter in dan je concurrenten, dan eindig je vaak hoger in de Google zoekresultaten.

Zoekmachines of mensen?

In zoekmachine optimalisatie zijn twee zaken erg belangrijk. Voorop staan de beslissers die kopen, aanvragen of informeren en dat zijn mensen.

“Google komt pas op de 2e plaats.”

Omgedraaid: je kunt heel veel bezoekers hebben maar als de website niet geeft wat ze willen, krijg je geen opdrachten of aanvragen. De mens moet het aantrekkelijk vinden om te bestellen. Om dat voor elkaar te krijgen, heb je de zoekmachines nodig.

Welke zoekwoorden zijn belangrijk?

Gelukkig is dat voor bijna iedereen anders. Voor een contactlens webshop zijn merknamen en types belangrijk. Voor een plaatselijk boekhoudkantoor zijn merknamen en types helemaal niet belangrijk maar meer hun diensten in omliggende plaatsen of gemeentes. Zoekwoorden zijn belangrijk als ze worden gebruikt door je doelgroep, je potentiële klanten dus.

Long Tail
Long tail voor zoekwoorden

Zoekwoorden in verhouding met zoekvolume

Zoekwoorden hebben een zogenaamd zoekvolume. Hoe vaak zoeken mensen op bepaalde woorden, merken of kreten? Google heeft daar een gemiddeld aantal mensen per maand voor als meetbaar instrument. Bij dit zoekvolume hoort een concurrentiegraad; een graad van laag naar hoog. Zo kan een zoekwoord met minder zoekvolume en een lage concurrentiegraad veel interessanter zijn dan een zoekwoord, met hoog zoekvolume en hoge concurrentiegraad.

Zoekwoorden voor meer omzet.

Sommige zoekwoorden kunnen je eenvoudig aan meer omzet helpen. Andere zoekwoorden kunnen veel investering vragen qua tijd, geld en energie. Als we nou eens als voorbeeld een iPhone nemen. Als detailhandel in een dorp kun je best meer iPhones verkopen met zoekmachine optimalisatie. Je zet een pagina in op de zoekwoorden “iPhone kopen Vught”. Als je dan hoog in Google staat, verkoop je waarschijnlijk meer iPhones dan zonder die pagina. Maar vóór je bestellingen binnenkrijgt vanuit heel Nederland…. Dat is een heel ander verhaal.

Hoog in Google in verhouding met logica

Het klinkt logisch: bied aan wat je potentiële klant zoekt en doe dat beter dan de concurrentie. Het is belangrijk is dat je kennis deelt. Gebruik veel gegevens, reviews, omschrijvingen, afbeeldingen en video’s over je product of dienst. Deel deze kennis op de belangrijkste social media (circa 5) en zet daar een link bij van je website. Breng de boel in beweging en je zult zien dat het werkt.

social media in Nederland
Stijging social media gebruikers in Nederland, periode 2018-2019

Hoog in Google met social media

De social media zijn niet meer weg te denken van internet of het dagelijkse leven. De meest bezochte websites wereldwijd zijn de bekendste social media als LinkedIn, Pinterest, Facebook,Twitter en Instagram. Google houdt deze ‘superwebsites’ scherp en continu in de gaten. Alle links die er worden geplaatst, worden direct door Google bezocht en gescand. Een heel belangrijk deel van de ruim 200 factoren kunt u hiermee beïnvloeden. We komen er vaak achter dat een website niet hoog in de ranking komt omdat men social media niet inzet. Een paar berichtjes die het netwerk kan delen of liken, laat de website hoger in de Google ranking eindigen.

Vragen aan de hand van dit artikel? Stel ze gerust, ik vertel er graag over!

Kennismaken?

Laten we contact hebben.