Open maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur
Bel nú 0411-607173
Image Alt

Drendabel

Hoog in Google

-Bovenaan in Google, dat zijn die advertenties toch?
-Onze website staat altijd bovenaan in Google als ik zoek op onze bedrijfsnaam.
-Nee, hoog in Google, dat kan alleen als je een marketingbudget hebt van een ton.
-Ach, dat lukt kleine bedrijven toch nooit.
-Alle specialisten zeggen: we krijgen jullie op de eerste plek in Google, maar hun eigen site is niet te vinden.
Deze en nog veel meer vragen en opmerkingen, horen we dagelijks.
We gaan u uitleggen wat zoekmachine-optimalisatie of seo betekent, waarom het belangrijk is en waarom u ons uit zou moeten nodigen voor een gesprek.

Actie: Eenvoudig en in een paar seconden veel SEO informatie over uw website(gratis).

Zoekmachine-optimalisatie of Search Engine Optimalisation uitleg (seo) (overslaan mag)

Je gaat iets optimaliseren voor zoekmachines. Optimaliseren ofwel optimaal laten functioneren voor, in dit geval, zoekmachines.
Er zijn meer zoekmachines dan alleen Google. Bijvoorbeeld Bing of Yahoo.
Echter omdat veruit de meeste mensen Google gebruiken is dit de zoekmachine waar we het meeste over zullen praten.
Niet alleen websites kun je optimaliseren, ook je socialmedia-accounts.
Zoek je een persoon, dan staan Facebook of Linkedin vaak bovenaan in de resultatenlijst.

Hoog in Google, hoe belangrijk is dat?

Zoekmachine-optimalisatie en hoog staan in Google; hierdoor lijkt het wel alsof de opdrachten vanzelf in je schoot vallen.
Zoekmachine-optimalisatie kan ervoor zorgen dat er minder acquisitie nodig is.
Of dezelfde hoeveelheid acquisitie maar beduidend meer opdrachten.
Wij hebben al jaren geen acquisitie meer nodig. Ik kan u vertellen dat ons dat prima bevalt.

Hoger in Google = meer bezoekers

In een onderzoek (https://chitika.com/google-positioning-value) kwam naar voren dat ca. één derde van alle mensen die zoeken op Google, klikt op de bovenste positie.

De grafiek hieronder is van de eerste 10 zoekresultaten d.w.z. pagina 1 op Google.
De 2e positie is nog steeds goed voor ruim 17%. Helaas maar de helft van positie 1!

Hoog in Google

Van hoog in Google naar meer klanten

Meer klanten is het doel, hoog in Google is het gereedschap.
Vergeet niet dat uw website moet voldoen aan de verwachting van uw bezoeker.
Een (be)zoeker die uw website heeft gevonden, wil iets vinden. Anders gaan ze niet zoeken, nietwaar?
Zorg ervoor dat mensen niet alleen op uw website komen, maar tevens de informatie/producten/diensten vinden die ze zoeken.
O ja, kunnen bestellen of aanvragen is dan ook handig.

Waarom zet Google een website hoog of laag?

Google wil tevreden klanten.
Google weet dat als een klant iets zoekt, ze het willen vinden. Het liefst precies dat wat ze zoeken.
Hoog in Google kom je dus alleen als je dat biedt wat de zoeker zoekt.
De zoekmachine zal er dus alles aan doen om te filteren welke website het beste voldoet aan de zoektermen, die de zoeker heeft ingevuld.

Hoog in Google

Waarop beoordeelt Google je website?

Voor zover bekend zijn er ca. 206 verschillende factoren waarop Google filtert.
We zullen ze niet allemaal verwerken in dit artikel, maar geven wel een paar voorbeelden.
– Leeftijd domeinnaam
– Lopen er links van andere websites naar uw site?
– Zijn er social media likes, vind-ik-interessant, retweets e.d.?
– Uit welke plaats of regio komt de site?
Een grote groep van deze factoren kun je alleen maar beïnvloeden vóór je de website laat maken.

Ongeveer een kwart van deze factoren is nog te beïnvloeden als de website al klaar is.
Denk er goed aan dat je biedt wat de zoeker zoekt!

Zoekmachines of mensen?

In zoekmachine-optimalisatie zijn 2 zaken erg belangrijk. Voorop staan de beslissers die kopen, aanvragen of informeren en dat zijn mensen.

“Google komt pas op de 2e plaats.”

Omgedraaid: je kunt heel veel bezoekers hebben maar als de website hen niet geeft wat ze willen,
krijg je geen opdrachten of aanvragen.

De mens moet het aantrekkelijk vinden om te bestellen.
Om dat voor elkaar te krijgen, heb je de zoekmachines nodig.

Welke zoekwoorden zijn belangrijk?

Gelukkig is dat voor bijna iedereen anders.
Voor een contactlens webshop zijn merknamen en types belangrijk.
Voor een plaatselijk boekhoudkantoor zijn merknamen en types helemaal niet belangrijk maar meer hun diensten in omliggende plaatsen of gemeentes.
Zoekwoorden zijn belangrijk als ze worden gebruikt door je doelgroep, je potentiële klanten dus.

Zoekwoorden in verhouding met zoekvolume

Zoekwoorden hebben een zogenaamd zoekvolume.
Hoe vaak zoeken mensen op bepaalde woorden, merken of kreten?
Google heeft daar een gemiddeld aantal mensen per maand voor als meetbaar instrument.
Bij dit zoekvolume hoort een concurrentiegraad; een graad van laag naar hoog.
Zo kan een zoekwoord met minder zoekvolume en een lage concurrentiegraad veel interessanter zijn dan een zoekwoord, met hoog zoekvolume en hoge concurrentiegraad.

Zoekwoorden voor meer omzet.

Sommige zoekwoorden kunnen je eenvoudig aan meer omzet helpen.
Andere zoekwoorden kunnen heel veel investering vragen qua tijd, geld en energie.
Als we nou eens als voorbeeld een i-Phone nemen.
Als detailhandel in een dorp kun je best meer i-Phones verkopen met zoekmachine-optimalisatie.
Je zet een pagina in op de zoekwoorden “i-Phone kopen Vught”.
Als je dan hoog in Google staat, verkoop je allicht meer i-Phones dan zonder die pagina.
Maar vóór je bestellingen binnenkrijgt vanuit heel Nederland….
Dat is een heel ander verhaal.

Hoog in Google in verhouding met logica

Het klinkt logisch: bied aan wat je potentiële klant zoekt en doe dat beter dan de concurrentie.
Belangrijk is dat je kennis deelt. Gebruik veel gegevens, reviews, omschrijvingen, afbeeldingen en video’s over je product of dienst.
Deel deze kennis op de belangrijkste social media (ca. 5) en zet daar een link bij van je website.
Breng de boel in beweging en je zult zien dat het werkt.

Hoog in Google met social media.

Klopt, met social media help je een website hoger in Google te komen.
Maar wat velen niet weten: je kunt ook zonder website hoog in Google komen.
Eigenlijk wist je dat wel al, maar gebruik je het nog niet.
Als je zoekt op een naam, dan staan Facebook of Linkedin vaak bovenaan.
Zoek maar eens op “marketing specialist Brabant”.
Als het goed is, staat mijn linkedin profiel bovenaan in Google, niet mijn website.
Bovenstaande tips en kennis werken, ook op je social media.

Vragen aan de hand van dit artikel? Stel ze gerust, ik vertel er graag over!

· © drendabel 2002 · algemene voorwaarden drendabel ·