Gratis kennissessie’s vind je hier.

Bel nú 0411-607173

Waarom is goed personeel werven moeilijk?

Veel organisaties hebben moeite met het vinden van goed personeel. Nagenoeg alle branches kampen er mee. Dat is bijzonder jammer want hoe goed je organisatie ook is, zonder de juiste mensen kom je nergens. Daar moet toch een reden voor zijn dat mensen niet bij jullie organisatie solliciteren? Nu heb ik als marketingspecialist daar eens goed naar gekeken hoe dat komt.

Oorzaak

Verbeterpunten personeel werven

Tot mijn verbazing zag ik nogal wat verbeterpunten, ik neem je even mee in mijn constateringen.
We behandelen situaties die veel voorkomen binnen organisaties, dat wil niet zeggen dat het in jullie organisatie niet beter geregeld is. TIP: we maken graag een vrijblijvende scan, neem hiervoor contact op via het onderstaande formulier.

Personeel werven scan

Zoek uitdaging

Eerst even vaststellen dat er nog steeds mensen op zoek zijn naar werk. Het kan zijn dat de geschikte kandidaten voor jou er niet tussen zitten. Dat is niet erg, opties genoeg om wel de geschikte kandidaten te krijgen.
Als je op LinkedIn inlogt dan zie je links bovenin een zoekbalkje. Zoek daar eens op de woorden ‘zoek uitdaging’. Vervolgens klik je op de knop personen onder het logo. Dan vind je een lijst met verschrikkelijk veel mensen die een baan zoeken. Er zijn dus wel beschikbare mensen.

Personeel nodig en wel nu

Tja, als je tevreden bent over Geert en Geert is tevreden met zijn baan dan ga je nog niet op zoek naar een vervanger van Geert, toch? Maar wat als er iets met Geert gebeurt? Dan ben je tegenwoordig snel een paar maanden verder voor je een vervanger hebt gevonden. Dan is een netwerk aan mogelijke vervangers heel handig en fijn.

Personeel werven spoed

Geen netwerk

Veel organisaties hebben een groot en uitstekend netwerk aan leveranciers, klanten en ambassadeurs. Maar als je kijkt naar een netwerk met mogelijk nieuw personeel, dan is dat maar heel beperkt. Dat is natuurlijk heel jammer want daarop kun je veel problemen voorkomen en heel veel geld besparen.
Personeel werven netwerk

Vacature niet aantrekkelijk

Vacatures lijken veel op elkaar. Als je als mens op een vacature komt, lees je heel veel van hetzelfde. Ik noem een paar voorbeelden: een passend salaris, teamplayer, uitdaging, persoonlijke groei, proactief, geen 9 tot 5 mentaliteit, accuraat, zelfstandig, flexibel, uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden.
Tja en natuurlijk de lange verhalen hoe geweldig de organisatie is.

Personeel werven vacature

Oplossing

Personeel werven nieuwe stijl, voor nu en in de toekomst.

Het zou in mijn ogen flauw zijn om alleen te melden wat er beter kan. Daarom geef ik hieronder tips hoe je het kunt verbeteren. Maar eerst wat wij voor je kunnen doen.

personeel werven linkedin

Wat wij voor je kunnen doen.

Personeel werven creatief

Onze manier van werven in een notendop:

  • We werven op social media zoals LinkedIn, Facebook en Instagram (ca. 90% van de werkzame mensen).
  • In de meeste gevallen heeft de kandidaat binnen een maand het contract getekend.
  • Ideaal voor moeilijk te werven personeel.
  • Kandidaten zien alleen jullie organisatie, niet de onze.
  • Tijdens het werven ontstaat er een netwerk van kandidaten die van jullie is en blijft, handig voor nu en in de toekomst.
  • Jullie organisatie krijgt meer naamsbekendheid.

Wat verwachten we van jou?

Dat is het leuke, we hebben een paar dingetjes die we moeten regelen. We hebben ongeveer een half uurtje van je tijd nodig, verder regelen wij de werving voor je.

Wat moet je zelf doen?

Personeel werven bij ons komt neer op het aan tafel brengen van geïnteresseerde kandidaten. De sollicitatiegesprekken doe je in principe zelf, net als het aannemen van de kandidaat of kandidaten. Voor de mensen die dit niet fijn vinden hebben we samenwerkingen met HR-bureaus die dit voor ze kan doen.

Verdienmodel

Onze manier van werven werkt dusdanig succesvol dat we ca. 85% van de vacatures invullen. Dat doen we voor een vaste voordelige prijs. Heb je liever een abonnement om nóóit meer een tekort aan personeel te hebben? Dat kan.
Wil je de beste mensen werven tegen een aantrekkelijk tarief? Neem dan nú contact op:

Ook voor andere vragen over personeel werven, kun je contact opnemen met Drendabel. Het is helemaal GRATIS en we houden er van om te helpen!

Toon van Tiel (Van Tiel Haarden)
Toon van Tiel (Van Tiel Haarden)
Gezocht beroep: Bouwkundige monteur
Read More
De werving van personeel gaat nu via LinkedIn en inmiddels heb ik al verschillende nieuwe mensen aangenomen, van monteurs tot verkopers. Om de juiste mensen te werven, hebben we een vacature opgesteld die Fennard onder de goede doelgroep verspreidde via LinkedIn. We kregen veel reactie op de advertentie en zodoende heb ik geschikte medewerkers kunnen aannemen. Snel, gemakkelijk en goed, zonder tussenkomst van dure headhunters. De samenwerking met Fennard was prettig en duidelijk. Wat wil je nog meer!😊
Jos van den Berg (B4 Techniek)
gezocht beroep: Eelektromonteur
Read More
We hebben snel resultaat met het vinden van sollicitanten!
Simon van Sleuwen (OpenMindedIT)
Gezocht beroep: ICT-ers
Read More
Denken echt met je mee op allerlei fronten.
Previous
Next

Tips en trucs

Netwerk

Begin z.s.m. met het vergroten van je netwerk gericht op (toekomstige) kandidaten. Richt je pijlen eens op Social Media. In Nederland zit ca. 95% van de werkzame mensen op social media. De cijfers van het CBS in combinatie met de cijfers van LinkedIn.com laat zien dat meer dan 80% van de werkzame mensen op LinkedIn zit.
Voordelen social media:
• Gratis in de meeste gevallen, zoals het plaatsen van vacatures
• Naamsbekendheid bij kandidaten en de rest van je netwerk
• Sneeuwbaleffect, door delen en leuk vinden delen anderen je post.
• Je website wordt er beter vindbaar van
Zorg dat dit netwerk bij je eigen organisatie hoort. Als mogelijke kandidaten in dat netwerk zitten leren ze door de sociale media posts je organisatie beter kennen. Als je later dan een vacature plaatst, zullen ze sneller solliciteren.

Vacature aantrekkelijk

Van veel van hetzelfde naar een onderscheidende vacature, dat is niet heel eenvoudig. Maar absoluut de moeite waard.
Plaats jezelf eens in de situatie dat jij op deze vacature zou willen solliciteren in je eigen organisatie. Wat waardeer je nu aan je werk en zou de nieuwe kandidaat absoluut moeten weten? Omschrijf de afdeling waar de kandidaat komt te werken en omschrijf eens een dag. Vanuit de missie en visie kun je mooi een beeld krijgen waar de organisatie voor staat.
Wees duidelijk:
• Goede secundaire arbeidsvoorwaarden? Wat krijg je dan?
• Zelfstandig? Waarom moet de kandidaat zelfstandig kunnen werken?

Vacature vindbaar

Kijk om te beginnen eens goed naar de titel. Je wilt een titel die mensen kunnen vinden als ze op zoek zijn naar een vacature. Op de website die je straks van me krijgt kun je zien waar mensen op zoeken. Het (zoek)volume is het aantal zoekers per maand. De zoekwoorden met het hoogste volume is misschien wel het beste voor een vacature titel?
Tip: Staat het woord banaan niet op je website? Dan krijg je geen bezoekers die op zoek zijn naar bananen. Zet dus op meerdere plekken in ieder geval het woord vacature in combinatie met de functie.

Solliciteren, zo eenvoudig mogelijk

Kandidaten die op je vacature terechtkomen, zitten vaak niet in de situatie dat ze kunnen solliciteren zoals jij dat graag ziet. Wat ik absoluut niet vraag is je methode van solliciteren te veranderen. Het enige wat ik vraag is het volgende; geef mensen een mogelijkheid je te benaderen zodat je ze eraan kunt herinneren dat ze nog niet hebben gesolliciteerd.
Als je hun gegevens hebt, kun je het sollicitatieproces uitleggen en begeleiden. Het is echt de moeite waard.
TIP: Je websitebouwer kan voor je organiseren dat de mensen je kunnen mailen, sms-en whatsappen e.d.

Personeel werven, toekomstgericht in 3 stappen.

Stap 1: Eerst de huidige vacatures invullen.
Stap 2: Maak eens een doorsnede van de functies die er nu zijn en inventariseer kritieke punten. Leg alvast een netwerk aan voor de kritieke punten en vervolgens voor de andere functies.
Stap 3: Inventariseer groeiwensen, door organische groei of overname, en de bijbehorende functies.