Open maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur
Bel nú 0411-607173
Image Alt

Drendabel

Klanten bellen, hoge kwaliteit afspraken. [de 10 beste tips ooit!]

Veel mensen hebben een hekel aan klanten bellen. Telemarketing, BAH! Het voelt als schooien, je wordt afgeblaft door de gatekeeper en het levert te weinig resultaat.
Doordat wij jaren ervaring hebben met klanten bellen, geven we graag de 10 beste tips ooit weg. Doe er je voordeel mee!

hoge kwaliteit afspraken

Klanten bellen, hoge kwaliteit afspraken. [de 10 beste tips ooit!]

Tip 1: Doel van het klanten bellen
Tip 2: Vind de best mogelijke ingang
Tip 3: Voorbereiding, vóór je gaat bellen
Tip 4: Klanten bellen, de benadering die jouw gesprek succesvol maakt.
Tip 5: Gebruik de Rutte methode
Tip 6: Tijdstip en de dag dat je gaat bellen naar mogelijke klanten
Tip 7: Nivea, LSD of kies je iets anders?
Tip 8: Do’s en don’ts van klanten bellen
Tip 9: De kwaliteit van afspraken met bellen
Tip 10: Evalueren kun je leren.

 Tip 1: Doel van het klanten bellen

Proficiat, je gaat klanten binnen bellen. Als je weet hoe het moet, is het best leuk werk. Om het je eenvoudiger te maken, gaan we je helpen.
Eerst gaan we beginnen om een doel op te stellen. Stel je voor je hebt een succesvol gesprek, hoe ziet dat eruit?
Als je gaat bellen om van een onbekende een klant te maken door één keer te bellen, dan zul je weinig succes hebben. Ga je bellen om eerst een contactpersoon te vragen, dan heb je veel meer succes.
Begin simpel en probeer steeds meer voor elkaar te krijgen tijdens het bellen. Door je doel steeds hoger te leggen, leer je beter bellen en krijg je steeds meer succes.
Begin bij het vragen naar een contactpersoon aan wie je informatie mag sturen. Het streven is het maken van een afspraak.

Tip 2: Vind de beste mogelijke ingang

Laten we eerlijk zijn; een klant van je die iemand aan je doorverwijst, is de beste ingang die je kunt hebben. Dit noemen we mond-tot-mond reclame, iets heel anders dan mond-op-mond….
Iemand bellen zonder een goed verhaal en gefrustreerd worden als iemand geen afspraak wenst, de slechtste.
Probeer de best mogelijke ingang te vinden, voordat je klanten gaat bellen.
Opwarmen van koude acquisitie is belangrijk, daarom hier een paar mogelijke ingangen.
– Jullie kennen één of meerdere mensen goed (check dit op Linkedin of Facebook).
– Je hebt referenties die veel op de organisatie lijken die je gaat bellen.
– Zoek op internet naar nieuws van de organisatie.
– Jullie zitten bij hetzelfde netwerk.
– Je hebt elkaar gesproken tijdens of buiten je netwerk.

Tip 3: Voorbereiding, vóór je gaat bellen

Doelgroep

Beslis welke organisaties het beste jouw klanten kunnen worden. Wederzijds zijn er beperkingen waarom mensen juist wel of geen klant willen worden. Jij kunt deze organisaties wel graag als klant willen, maar willen zij wel jouw klant worden?

Om uw juiste doelgroep(en) samen te kunnen stellen, hebben we hieronder een aantal vragen voor u.

Topografisch, binnen welke straal/regio/plaats/provincie/land zoekt u klanten?
Tip: Begin dicht bij uw vestigingsplaats en ga steeds een stukje verder.
………………………………………………………………..
Branchegericht, hebben speciale branches uw voorkeur, zo ja welke, of welke juist niet?
……………………………………………………………….
Bedrijfsgrootte, hoeveel werknemers hebben bedrijven in uw doelgroep?
Van :……………………. tot :…………………
Tip: Kies bedrijven die bij uw bedrijf passen.

Financieel, hoge omzet, lage omzet, gezond of juist dreigend faillissement.
Tip: deze vraag is meer voor financiële dienstverleners, accountants, advocaten e.d.
………………………………………………………………
Bedrijfsvorm, stichtingen, verenigingen, familiebedrijven, oftewel bedrijfsvorm.
……………………………………………………………………………………

Gatekeeper

afspraken bellen gatekeeperKlanten bellen, dan kom je ze zeker tegen, de gatekeepers. Ze proberen zo goed mogelijk verkopers buiten de deur te houden en sommige gatekeepers doen hun werk goed.
“Het leukst voor de gatekeeper is het als je vraagt naar de beslisser die gaat over dat wat jij verkoopt. Hou je goed vast, de gatekeeper heeft je in no-time weer buiten.”
Zorg ervoor dat je precies weet wie er over de inkoop van je diensten of producten gaat. Dan heb je de meeste kans op een afspraak. Zoeken op internet met bedrijfsnaam met functie kan je enorm helpen. Bellen met een onbekend (vroeger “geheim”) nummer, werkt niet echt stimulerend.

Tip 4: Klanten bellen, de benadering die je gesprek succesvol maakt.

Jaren geleden belde ik een ondernemer in hetzelfde dorp waar mijn bedrijf zat. Ik vroeg of hij behoefte had aan afspraken, ik verkocht telemarketing.
De beste man begon te lachen en zei, nee als ik met iemand wil afspreken dan bel ik hem zelf wel. Ik scoor altijd 100% afspraken. Toen ik vroeg hoe hem dat lukte zei hij: “Ik bel de persoon en zeg tegen hem:  We wonen in hetzelfde dorp, we zien elkaar wel eens in de kerk, we zijn allebei ondernemer en ik heb goeie koffie. Wanneer kom je kennismaken?”.
Stelling: Vertel wat je doet en je geeft iemand de kans om daarop nee te zeggen. Die nee wordt de nee tegen het hele gesprek.

Klanten bellen tip: Gebruik geheimzinnigheid zoals in mijn artikel 50 tinten grijs

Tip 5: Gebruik de Rutte methode

Wees vrolijk en enthousiast. Waarom zou iemand enthousiast over je product zijn, als jij het niet bent? Zorg dat je actief zit zodat je goed kunt reageren.

klanten bellen rutte methodeProbeer nu niet én veel informatie te vragen én dan ook nog iets te verkopen. Zoveel tijd krijg je waarschijnlijk niet. Een afspraak óf informatie. Kies daar uit en neem genoegen met het resultaat.
Jij koopt toch zeker ook niet alles wat mensen je aanbieden? 3 maal diep in- en uitademen en weer verder!

 

 

Tip 6: Tijdstip en de dag dat je gaat bellen naar mogelijke klanten

Maandag en dinsdag vergaderingen, woensdag kinderen en vrijdagmiddag is iedereen vrij.
Klanten bellen kun je maar een paar uurtjes per week. Nou, niets is minder waar.
Als je iemand bereikt op het einde van de middag dan heb je een leuk gesprek met iemand die bijna weekend heeft. Maandagochtend? Dan zijn mensen alert en daadkrachtig. “Oh, dat klinkt goed! Kunt u mij een offerte sturen?”, hoor je dan best vaak. Laat je stemming niet verpesten en bel op tijdstippen dat het JOU goed uitkomt.

Emotie

Bel in een goede emotie, anders werkt de Rutte truc niet.
Bel niet in een dip maar in een vrolijk moment. Je zult niet dat klanten bellen veel meer resultaat oplevert.
Zit je niet in een positieve emotie, dan help ik je graag!
Muziek werkt altijd: De links verwijzen naar Youtube.
Rocky Music Video-Eye Of The Tiger
Europe – The Final Countdown
The Weather Girls – It’s Raining Men
CAN’T STOP THE FEELING! Justin Timberlake

Tip 7: Nivea, LSD of kies je iets anders?

Sommige mensen hebben behoefte aan structuur of een methodiek. Dat kan ik me goed voorstellen, want het geeft structuur aan je gesprek en dat zorgt vaak voor duidelijkheid.
Nivea is een afkorting van Niet Invullen Voor Een Ander.
Geloof me, niets zo slecht als iemand die je continu in de rede valt omdat hij / zij denkt te weten wat je wilt gaan zeggen. Als je iemand zou bellen en je vult alles in dan heeft die persoon niet eens de kans te zeggen waar ze behoefte aan hebben. Weg kooppuls en interesse.

LSD is een afkorting van Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.
Krachtige tool om meer over de behoefte van je gesprekspartner te weten te komen.
Natuurlijk wel goed toepassen anders heb je straks een goed gesprek over iets wat niet interessant is.

AIDA is een afkorting van Attention, Interest, Desire en Action.

Een super model wat héél goed toe te passen is met het klanten bellen.
Je maakt een gesprekspartner attent op een mogelijke oplossing voor zijn probleem. Hij krijgt interesse, hij krijgt de behoefte om er meer over te weten en onderneemt actie!

POV is een afkorting van Probleem, Oplossing en Verduidelijking.

Je benoemt of vraagt naar het probleem, biedt een oplossing en je mag verduidelijking geven over de oplossing.

De 3 marketing B’s Behoefte, Belofte en Bewijs.

De tweelingzus van POV. Je traceert de behoefte, belooft een oplossing te hebben en je mag het bewijs leveren!

Tip 8: Do’s en dont’s van klanten bellen

  • Do’s van klanten bellen
    – Blijf altijd netjes.
    – Bereid je zo goed mogelijk voor.
    – Zorg voor een lege blaas en een glaasje drinken. Plassen tijdens een gesprek of een droge keel werken averechts.
    – Zorg voor een rustige ruimte waar je kunt bellen.
    – Maak aantekeningen.
    – Neem af en toe even rust, anders verlies je snel je focus.
    – Schrijf een paar vragen op, zodat je gefocust blijft.
    – Bevestig afspraken per e-mail en zet de afgesproken datum, tijd en locatie erin.
    – Denk eens na over het stellen van deze vraag: ”Als mijn diensten gratis zouden zijn, wat zou ik dan als eerste voor u moeten organiseren?”
  • Dont’s van klanten bellen
    – Heeft u een momentje tijd? Vraag het maar niet, dat hoor je wel. Zeker verraadt het dat je iets wil verkopen, een inkoper vraagt dat niet.
    – Probeer NOOIT te forceren, je jaagt er mensen mee in het harnas.
    – Voorkom een belscript. Je klant hoort het.
    – Blijven praten is irritant voor je gesprekspartner.
    – Zet mensen NOOIT in de wacht om je mobiel op te nemen.
    –  Afspraak verzetten? Denk dan eerst eens aan de moeite die je hebt gedaan om de afspraak te maken.

Tip 9: De kwaliteit van afspraken met bellen

Er zijn diverse manieren om een afspraak te krijgen per telefoon. Sommige beter dan andere.
“Ik kom alleen mezelf introduceren in maar 15 min. van uw tijd” werkt best vaak. Het resultaat is dat je alleen jezelf mag voorstellen en mensen echt maar 15. min. tijd voor je hebben.
Tip: De reden waarom je een afspraak wilt, zorgt voor verwachtingen. Denk er van te voren goed over na. Het bepaalt de kwaliteit van je afspraak!

Tip 10: Evalueren kun je leren.

Slechte gesprekken zijn er niet. Het is namelijk super belangrijk na ieder gesprek te evalueren.

  • Wat kon er beter aan het gesprek?
  • Wat deed ik juist goed?
  • Heb ik mijn doel bereikt? Hoe kan ik mijn doel de volgende keer wel bereiken?
  • Schrijf verbeterpunten op, dan gebruik je ze sneller in je gesprek.

Succes met bellen!

Bonustip: Bellen is toch niet “je ding”, maar je wilt toch graag meer afspraken. Wij leveren afspraken van hoge kwaliteit voor betaalbare prijzen.

· © drendabel 2002 · algemene voorwaarden drendabel ·