Open maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur
Bel nú 0411-607173
Image Alt

Drendabel

Marketing specialist

Marketing specialist (en), wat doen die? De onderverdeling.

Marketing specialist, Online en offline marketing, grafisch of tekstueel, macro of micro, doelgroep of niche?
Marketing specialist {en} in alle soorten en maten, je kunt het zo gek niet verzinnen of er zijn wel specialisten in.
Begrijpelijk dat veel mensen niet meer precies weten wat je doet als je marketing specialist bent.
We zullen proberen u wegwijs te maken.

Marketing ofwel Market Getting.

Het pakken van markt. Vrij vertaald Market Getting. Als je Market Getting snel uitspreekt en wat letters vergeet dan heb je al snel marketing, voilà.
Marketing is dus voornamelijk het nemen van een deel markt. Een marketing specialist probeert dus een deel van de markt te pakken voor de organisatie waar de marketing specialist voor werkt.
Niche marketing is dat kleine stukje markt pakken, wat de meeste marketing specialisten laten liggen. Soms bewust, soms onbewust.
Doelgroep marketing is focussen op je doelgroep en een zo groot mogelijk marktaandeel van je doelgroep te pakken. HRM marketeers zorgen dat de organisatie eenvoudig meer personeel kan werven, ook een soort marketing specialist.

Top down verdeling marketing specialisten.

We beginnen met iemand die weet wat er in de wereld te koop is, een visionair (m/v).
Een strateeg die weet hoe de markt in elkaar steekt en beweegt. De touwtjes in handen en delegeren maar.
Online en offline marketing
We kunnen anno 2013 de marketing grofweg verdelen in online en offline marketing.
Alles wat op internet gebeurt en alles wat er buiten valt.
Aan de ene kant de grafische creatievellingen, vaak te herkenen aan de meer kleurige outfit, en er recht tegenover de techneuten die zich bezig houden met o.a. het technische gedeelte van websites, vrij sober / neutraal gekleed.

Marketing specialist

 

 

Grafisch vormgever

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, we kennen het allemaal. Een grafisch vormgever kan veel positieve invloed geven op de marketing van een organisatie. De strategische keuzes worden omgezet in een huisstijl. Deze huisstijl zorgt voor het “beeld” dat mensen krijgen van een organisatie of merk. Een duidelijke huisstijl zorgt ervoor dat zaken als naamsbekendheid, branding en merkvorming sneller en beter op gang komen.

Tekstschrijver

Niets zo moeilijk als met woorden omschrijven wat voor diensten en producten je verkoopt. Regelmatig kom je websites of linkedin profielen tegen die niet duidelijk genoeg zijn. Je weet dan nog niet wat mensen doen en waar ze goed in zijn. Mensen moeten het dan aantrekkelijk genoeg vinden om te kopen of om contact op te nemen. Oh ja, je wilt natuurlijk wél goed vindbaar zijn op Google. Belangrijk dus.

Websitebouwer

Net als bij veel zaken hebben we hier 2 belangrijke keuzes. Er zijn grafisch gerichte websitebouwers en er zijn technisch gerichte websitebouwers. Grafische website bouwers zijn sterk in het grafische gedeelte en minder sterk in de technische kant van een website. Zoekmachine optimalisatie van een website gebeurt meestal door technische website bouwers omdat hiervoor in de broncode moet worden gewerkt.

Doelgroep marketing specialist

Met doelgroep bedoelen we marketing specialisten die zich volledig richten op één doel.
Voorbeeld zijn zorgmarketeers of fondsenmarketeers. Deze stellen alle marketing tools en communicatiemiddelen af om hun doel of doelgroep te bereiken.

Contentmarketeers

Content ofwel inhoud marketeers zijn specialisten die zich voornamelijk richten op het creëren, verzamelen en aanpassen van content. Hieronder een videotip van marketingspecialist Fennard Drenth die een tip geeft over contentmarketing.

Specialisme

Op de bodem van de verdeling, hoe fout bodem ook klinkt, hebben we de echte specialisten. Specialismen zoals grafisch ontwerpers, tekstschrijvers, social media specialisten, zoekmachine specialisten en natuurlijk niet te vergeten, de onderzoekers.
Deze mensen maken allemaal een stukje van het geheel.
Bent u er nog?
We hebben het nog niet over de grootte van de organisatie gehad. Bij multinationals zijn alle bovengenoemde specialisten aan het werk. Bij een ZZP-er is die persoon alle specialisten in één. Voor zover mogelijk dan.

Marketing specialist worden

Laten we eens uit gaan van het idee “Je bent meestal goed in dingen die je leukt vindt”.
Iemand die als kind al zat te tekenen zal waarschijnlijk dat later ook leuk vinden en grafisch ontwerper worden. Een website bouwer zat waarschijnlijk ook als kind al veel achter een PC. Een commercieel gerichte ondernemer, de visionair, organiseerde waarschijnlijk op school allerlei zaken.

Inzetbaar

Alle bovengenoemde mensen zijn los in te huren, of via samenwerkingen.
Persoonlijk kijk ik samen met de mkb-er wat hij nodig heeft en zetten daar de juiste mensen op in. Ik weet dat veel van mijn concullega’s dat op dezelfde manier doen.
Voor u als klant fijn om één aanspreekpunt te hebben en maar één factuur.

Marketing tips

Tip: Maak nooit zelf uw ontwerp, website, teksten of andere uitingen.
U bent namelijk belast met iets wat we noemen “bedrijfsblindheid”. Natuurlijk vindt u mooi wat u maakt, maar vinden de ontvangers van uw marketing dat ook?
Tip: Zorg dat u kunt controleren wat een marketing specialist doet.
U geeft opdracht om een nieuwe website te maken zodat u beter vindbaar bent in de zoekmachines. Wij zien heel vaak dat nieuwe websites niet vindbaar zijn omdat de zoekmachine optimalisatie nog niet is gedaan.
Tip: Marketing specialisten weten meer dan u, laat u adviseren.
Huur geen marketing specialist in als u ze gaat vertellen wat ze moeten doen. Beslis pas als ze hun visie hebben gegeven.

· © drendabel 2002 · algemene voorwaarden drendabel ·