Sales funnel: uitleg, bouwen en verbeteren

Sales funnel is vrij vertaald een verkooptrechter. Dit is een prachtige methode om ervoor te zorgen dat je meer klanten kan trekken. In het brede stuk komen de potentiële klanten in de trechter en onderaan verschijnen de leads. Verkopers en marketeers gebruiken het om het verkoopproces visueel en inzichtelijk te maken. Om meer te verkopen, moet de trechter gevuld worden maar tijdens het proces kunnen potentiële klanten uit de sales funnel stappen waardoor je leads verliest.

sales funnel

Sales funnel uitleg

Je wilt ervoor zorgen dat je meer gaat verkopen. Dus je wilt dat alle marketing en acquisitie zoveel mogelijk resultaten bieden. In sales is efficiëntie een belangrijke factor, door prospects zoveel mogelijk te begeleiden, heb je een kans op een grotere verkoop. De weg van een onbekende klant naar een kopende klant wil je vastleggen in de funnel. Dankzij koude acquisitie of een website bezoek komt de onbekende klant in je funnel terecht. In de volgende stap begin je aan verbeteren van de conversie, hoeveel procent van de onbekende klanten willen ook daadwerkelijk een transactie doen. Via Google Analytics valt te zien hoe de onbekende klant zich voort beweegt op jouw website. Mocht de klant de site verlaten voordat er een conversie heeft plaats gevonden, dan zou je via zogenoemde cookies, de klant kunnen terug lokken naar jouw website, dit alles om de revenue te laten stijgen. Uiteindelijk kan de onbekende klant besluiten om toch een transactie te doen, wat ervoor zorgt dat de sales stijgen.

Belangrijke factoren

sales funnel tekst voorwaarden

Door goed vindbaar te zijn in Google, krijgt je website meer bezoekers, en mochten deze in de funnel terecht komen, dan heb je een kans op meer conversie. Een ander voorbeeld is door een mail te sturen naar een aantal mensen die op je site zijn geweest en hun contactgegevens daar hebben achter gelaten. Dit zijn twee mogelijke manieren voor om de sales funnel te vullen met meer mogelijke kopers.

sales funnel uitnodiging

Het tweede punt focust zich op de kwaliteit van de begeleiding. Hoe kan je mensen in je sales funnel zo beïnvloeden dat ze jouw product of dienst gaan kopen. Het is natuurlijk mogelijk om woorden als AIDA of customer journey op je te gooien maar het is slimmer om na te gaan waarom mensen wel of niet iets kopen. Vaak is er een behoefte nodig die de koopdrang van een persoon ontwikkelt. Wanneer je een auto wilt kopen, moet je wel de behoefte hebben om een auto te kopen.

Daarnaast wachten mensen vaak acties of aanbiedingen af, die ze moet verleiden om de daadwerkelijke aankoop te doen. Natuurlijk verschilt dit per product, de aankoop van de dagelijkse boodschappen kunnen meteen gedaan worden waar men gewoonlijk over de aankoop van een huis of auto langer de tijd neemt.

Sales funnel maken

Hoe is succes mogelijk met een goede sales funnel? Deze vraag is een uitdaging voor veel bedrijven en verkopers en vaak denken ze te moeilijk wanneer ze deze vraag willen beantwoorden. De beste manier om deze vraag te beantwoorden is door de vraag aan jezelf te stellen. Hoe zou jij willen dat je eigen product of dienst verkocht wordt. Is er genoeg informatie gegeven, heb je vragen goed opgevolgd, waarom is juist jouw product of dienst gekocht? Juist door dit verkoopproces te verbeteren en je funnel te vullen met meer prospects, ontstaat de ideale sales funnel.

Meerdere sales funnels maken

Wanneer je een goede sales funnel hebt ontwikkeld, kan je deze kopiëren en aanpassen voor de andere doelgroepen, producten, diensten, andere marketing en acquisitie kanalen. Als voorbeeld mensen die je hebt ontmoet tijdens een netwerkbijeenkomst. Een paar dagen naderhand bel je deze mensen op om een een-op-een afspraak te maken. Een gedeelte wilt een afspraak en hier weer een percentage van wordt klant. Netwerken kost tijd en een betere manier om je tijd te verdelen is door mensen te bellen die je nog niet kent om eens een afspraak te maken.

Sales funnel bouwen

Wanneer je een funnel gaat bouwen, werk je stap voor stap uit hoe je een klant gaat verleiden om jouw product of dienst te kopen. Normaliter starten wij met een schetsboek en gaan we nadenken waarom een klant het interessant vindt om jouw product of dienst te kopen. Denk aan informatie die men wilt weten voordat ze met jou in zee willen gaan. Waar willen ze die informatie lezen, op een website pagina of moet de informatie te ontvangen zijn als white paper zodat ze het later rustig kunnen doorlezen. Tijdens het traject zorg je ervoor dat het aantrekkelijk blijft om informatie tot je te nemen. Hou wel in gedachten dat het hele traject laagdrempelig genoeg moet zijn om mensen zo weinig mogelijk te laten twijfelen en om over te gaan tot aankoop.

sales funnel bouwen

Sales funnel voorbeeld

Een bekend voorbeeld van een sales funnel is als volgt. Een verkoper koopt leads van een bedrijf; “de vergelijker”. Deze leads worden aan circa 3-7 bedrijven verkocht en de verkoper belt zo snel mogelijk de lead om een afspraak te maken. Soms lukt het de verkoper om een afspraak te maken, maar de kans dat het niet gebeurt ook. Circa 10 procent van de leads worden omgezet in klanten. Een mogelijke verbetering van de funnel kan zijn dat de verkoper een website heeft die goed vindbaar zou zijn en dat de leads naar hem toe komen. De verkoper is de enige die de lead kent en zijn scoringspercentage wordt fors hoger.

AIDA piramide

Een bekend model is de AIDA piramide. Dit klassieke model stamt uit 1898 maar wordt nog veelvuldig gebruikt in de sales en marketing.

Deze piramide is onderverdeeld in vier lagen

aida

Zodra de klant de action fase heeft bereikt, is deze bereid om uw product of dienst aan te schaffen, ze hebben een kooppuls. Natuurlijk zijn er diverse zaken zoals prijs, levertijd en gevoel maar als het goed is, is het product gekocht. Zo niet, dan laat de klant gegevens achter waarnaar meer informatie verstuurd kan worden.

Customer journey

Naast de AIDA piramide en het klassieke sales funnel model, bestaat er ook nog de customer journey. Tijdens de customer journey spelen marketeers in op de weg die de prospect aflegt naar het beslissen van een aankoop. De “journey” die de klant maakt op weg naar het gebruik maken van het product of dienst, is leidend. Tijdens deze customer journey kom je erachter wat een klant belangrijk vindt om een bepaald product of dienst aan te schaffen. Wanneer het niet duidelijk genoeg is, bestaat de mogelijkheid dat de klant afhaakt en dat er geen verkoop wordt gesloten.

customer journey

Sales funnel combineren met de customer journey

De sales is vaak persoonlijk, een verkoper legt voordelen uit en heeft als doel de klant te verleiden in de aanschaf van het product of dienst. Wanneer er sprake is van online marketing, is er geen tussenkomst van persoonlijk contact. Als gevolg van het ontbreken van persoonlijk contact, kan het zijn dat de klant de gehele funnel niet volgt totdat de dienst of product wordt aangeschaft. Dit is ook een van de redenen dat online marketeers vaak meerdere maar ook kleinere stapjes gebruiken om de klant te verleiden. Deze manier helpt ook mee om het percentage aankopen van een sales funnel sterk te verhogen waarmee dit dus echt een aanrader is.

Kortom, er zijn verschillende sales funnels en marketing modellen die uiteindelijk allemaal hetzelfde doel hebben, nieuwe klanten binnenhalen en daarmee de revenue verhogen. Wanneer je de keuze moet maken om een bepaalde sales funnel of marketing model te gebruiken, is het het beste om te kijken naar wat jij wilt bereiken met jouw product of dienst.

Kennismaken?

Laten we contact hebben.