Onderscheidend vermogen voor ondernemers

Men hoort het dagelijks: onderscheidend vermogen binnen de markt is het belangrijkste dat er is in ondernemersland. Laten we eerlijk zijn, dat is waar. Maar… Onderscheidend zijn is alleen goed als je nuttig onderscheidend bent. Jezelf onderscheiden door alle concurrenten af te kraken werkt alleen averechts.

Onderscheidend zijn tussen velen

Hoe je je wel kunt onderscheiden is voor velen héél moeilijk. Als je naar het aantal ondernemingen kijkt, is dat niet zo raar. Volgens de maandelijkse cijfers van de KVK hebben we dit jaar al meer dan 200.000 nieuwe inschrijvingen. Tja, dan wordt onderscheid maken wel een uitdaging!

Onderscheidend vermogen

Moeilijk of onmogelijk?

Velen van u zullen gedacht hebben, dat onderscheidend vermogen, dat is te moeilijk voor me. In mijn trainingen wijs ik de mensen er op dat ze niet ieder bedrijf als klant moeten willen. Dat zouden ze nooit aankunnen. Als zelfstandige of als mkb-er heeft u waarschijnlijk genoeg aan niet meer dan 100 klanten per jaar (incl. terugkerende opdrachten). Over een carrière van 40 jaar zijn dat maar 4000 klanten. Als je het zo bekijkt, dan wordt het al een stuk eenvoudiger.

Belangrijk onderscheid

Onderscheidend vermogen dat voor u werkt, is een mix van een aantal zaken. Vergeet nooit uw core-business! Wat heeft u er aan als mensen u wel kennen maar niet weten wat u doet of levert? Denk na over de behoefte van uw (potentiële) klant! Immers onderscheidend zijn in iets wat de klant niet wil gaat u niet helpen. Maak duidelijk wat u anders doet dan anderen! Onderscheidend zijn zonder uw onderscheidend vermogen te communiceren is niet handig. Laat weten waarom u bepaalde zaken anders doet!

Wel onderscheidend, maar het niet weten

Veel bedrijven hebben een onderscheidend vermogen zonder dat ze het zelf weten. We kennen allemaal wel van die zaken. Een mooi voorbeeld vind ik een fietsenzaak uit het dorp waar ik vandaan kom. Natuurlijk waren er meerdere fietsenzaken, maar die hadden het zwaar, terwijl deze fietsenzaak niet durfde te adverteren omdat het al zo druk was. Het onderscheidend vermogen? Mensenkennis en een luisterend oor! Bij deze fietsenzaak kreeg je wat je wilde. De klanten gingen met de fiets naar huis die ze wilden, niet te duur maar wel de wensen vervuld die je had. Altijd een win-win!

Vraag klanten naar uw onderscheidend vermogen

Veel mensen vinden het raar, maar het is zo slim. Vraag uw klant nou eens waarom ze bij u kopen. Leg ze niet uw woorden in de mond, maar durf even te wachten op hun eigen verwoording. U zult zien dat de meesten er blij van worden als u het ze vraagt. Weer een gratis contactmoment!

Na het lezen van dit artikel nog vragen over uw doelgroep? Neemt u dan gerust contact met ons op!

Kennismaken?

Laten we contact hebben.