Welke vormen van marketing werken goed voor jouw bedrijf?

Welke vormen van marketing werken goed voor jouw bedrijf?

Ondernemers vragen me vaak welke vormen van marketing en acquisitie goed werken. Of hoe ze als ondernemer aan tafel komen bij prospects. “Want, als ik aan tafel zit dan verkoop ik wel!” In dit artikel marketing voor ondernemers leg ik uit wat voor ondernemers goed werkt.
Hier een artikel over online marketing: Online marketing is booming, maar het begin is lastig.

Marketing korte termijn: leg contact

Het leggen van contacten met mensen uit uw doelgroep werkt altijd goed. Dat kan door netwerkbijeenkomsten of ondernemers te bellen om eens kennis te maken. En ook het benutten van social media is effectief. Hier bedoelen we de zakelijke social media mee, zoals Linkedin en Twitter. Een directeur van een bedrijf op Facebook benaderen is mogelijk. Maar over het algemeen wordt dit niet goed ontvangen. Die mensen zijn daar meestal immers aanwezig voor vrienden en familie. Tip : What’s in it for me? Ofwel: denk na waarom iemand met u als ondernemer zou willen afspreken?
Wat wordt uw contactpersoon er beter van? Tip : Vertel zo min mogelijk over uw producten / diensten of uw bedrijf. Vraag liever naar hun bedrijf.

Marketing middellange termijn: wordt vindbaar

Dit zijn de marketingvormen die iets meer tijd vragen dan een snelle afspraak. Toch hebben deze vormen van marketing de voorkeur bij de ondernemers die moeite hebben met bellen of andere vormen dan directe verkoop / marketing. Voorbeelden zijn websitemarketing, e-mailmarketing, workshop- / webinarmarketing. Websitemarketing bijvoorbeeld is het maken van een speciale pagina, op of los van uw eigen website. Deze pagina maakt u goed vindbaar. Zo komen veel mensen op deze pagina. Ze krijgen interesse en klikken door naar uw eigen website. Of ze beslissen op de pagina al om zaken met u te doen.

Marketing lange termijn: werk aan je imago als ondernemer

Naamsbekendheid is wel dé bekendste vorm van langetermijnmarketing voor ondernemers. In de tijd dat accountantskantoren niet aan acquisitie en reclame mochten doen, vroegen ze in krantenadvertenties om personeel. Daardoor kende men hun naam en al wie op zoek was naar een accountant, dacht eerst aan dat accountantskantoor. Door regelmatig uw logo en bedrijfsnaam te laten zien, bouwt u aan naamsbekendheid van uw onderneming.

De vergelijking van Drenth

Regelmatig een merk / logo zien = Naamsbekendheid
Naamsbekendheid = Betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid = Gunning
Gunning -> Meer klanten

Marketing voor ondernemers anno 2019, social media zijn natuurlijk een goed en snel middel om als ondernemer binnen de doelgroep naamsbekendheid te krijgen.
Snel, voordelig en beter gericht op je doelgroep.

Marketing samenspel

Het leuke van bovenstaande marketingvormen en bijbehorende termijnen is dat ze allemaal succesvol zijn als ze goed worden uitgevoerd. Het meest succesvolle is echter als men alle termijnen gebruikt in een samenspel.

Waarom?

  • Er zijn mensen nú op zoek – korte termijn
  • Er zijn mensen bezig met zich oriënteren – middellange termijn
  • Er zijn mensen die het interessant vinden, maar nu nog niet willen beslissen – lange termijn

Het vervelende is dat de groep die u nú kunt verleiden voor een opdracht de kleinste groep is. Als voorbeeld nemen we even een socialmediabericht. Als men een bericht post met iets over de core-bussiness, dan zal de 2e of 3e keer dat men dit bericht post, vaak de meeste respons hebben.

Marketing, de kracht van herhalen

Stelt u zich eens voor, u loopt door een stad. Aan het begin komt u een verkoper tegen voor een goed doel. Uit reactie zeggen heel veel mensen nee als de verkoper vraagt ”Mag ik u iets vragen?”. Na 200m staat er een 2e verkoper. In tussentijd zijn veel mensen onbewust of juist bewust gaan nadenken. Wat wilde de verkoper vragen? Veel mensen worden in deze fase nieuwsgierig en de 2e verkoper mag de vraag stellen. Het voorstel dat de verkoper heeft, is misschien net iets te pittig en de mensen lopen door. Uiteindelijk beslissen ze bij de 3e verkoper toch op het voorstel in te gaan, of slaan het voorstel daar definitief af. Mensen die helemaal niet geïnteresseerd zijn, lopen met een grote boog om de verkopers heen of reageren duidelijk afwijzend.

Wat kunnen we als ondernemers hiervan leren?
  • Mensen hebben tijd nodig om na te denken.
  • Forceren van een verkoop kan zeker negatief uitvallen.
  • Herhalen is belangrijk voor de minder snelle beslissers.
  • Geef niet-geïnteresseerden de kans te ‘ontsnappen’.

Wilt u meer weten over marketing voor uw onderneming? Neemt u dan contact met ons op, wij helpen u graag!

Kennismaken?

Laten we contact hebben.