Social media belangrijk?
Even de cijfers: Nederland is een druk social media land, zoals te zien is in onderstaand schema.
Social media | Aantal gebruikers in Nederland (2019) |
10,1 miljoen | |
2,5 miljoen | |
4,6 miljoen | |
4,9 miljoen |
Ik weet niet wat ik moet delen
Ja, we mogen dus wel degelijk stellen dat social media belangrijk is binnen de marketing, sales en acquisitie. Toch heersen er nog misverstanden omtrent social media. We komen het vaak tegen en eigenlijk is dit best wel raar. Zet een ondernemer op een feestje, vraag naar zijn of haar bedrijf en ze houden niet meer op met praten. Diezelfde informatie over het bedrijf kan ook verteld worden op social media. Gemiddeld kunnen we 50 tot100 social media berichten van een website en websiteteksten verzamelen. Een interview van een uurtje erbij en we kunnen een half jaar vooruit.
Wie vindt mijn bedrijf nou interessant?
Een negatieve gedachte die veel ondernemers hebben, is wie er nou geïnteresseerd zou kunnen zijn in hun bedrijf. Is niet zo gek als je een dag aan het bellen bent voor acquisitie en je alleen maar afwijzingen hebt gekregen. Zo dacht ik ook een aantal jaar geleden. Nu ben ik een veelgevraagd blogger, geef regelmatig lezingen en doen mensen zaken met me omdat ik mijn kennis deel. Tijdens de social media reis zal je zien dat mensen je gaan volgen omdat ze het interessant vinden wat je doet, wie je bent en wat je mening is.
Maar ik heb nog geen volgers
Iedereen begint zonder volgers. Door niets te doen zal dat ook niet (snel) groeien. Door af en toe interessante items te delen, krijg je mensen die je gaan volgen en door interacties aan te gaan gaat dat nog veel sneller. Zet je socialmedia-accounts op je e-mail, visitekaartjes en andere vormen van communicatie en voor je het weet, heb je veel volgers.
Kost gruwelijk veel tijd
Nou, dat valt heel erg mee. Er bestaat namelijk hele handige software waar je alle social media mee kan beheren. Berichten versturen, vooruit programmeren en ook nog naar alle social media. Superhandig en allemaal mogelijk met deze software. Klanten zoeken kan ermee en natuurlijk ook je concurrenten in de gaten houden, het kan allemaal met 1 programma. Voer trouwens ook even je eigen bedrijfsnaam in om te kijken naar wat anderen over je bedrijf zeggen. Een voorbeeld van zo’n softwarepakket is Hootsuite. Na het instellen van alle mogelijkheden heb je nog max. 2 uur per week nodig om alles bij te houden.
Levert toch niets op
Dat denken heel veel ondernemers. Ondertussen wordt er iedere dag door heel veel mensen zaken gedaan op en dankzij social media. Een paar afspraken via LinkedIn, een aanvraag naar aanleiding van een aanbeveling via je Facebookpagina en een aanvraag via Twitter. Dagelijks zie ik drukkerijen failliet gaan en dan zie ik ineens op Twitter voorbij komen :
Toch handig om je eens te oriënteren op social media?