Als marketeer kom ik vaak bij bedrijven die gráág wat meer klanten willen. Tijdens een kennismakingsgesprek vraag ik altijd aan de ondernemer wat men aan marketing, sales en acquisitie doet. Zo kom je immers aan meer klanten. Tijdens deze gesprekken tref ik relatief veel mensen die de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Je kunt immers niet overal alles van afweten. Zo hoor ik vaak de volgende misverstanden over websites.
Website belangrijk?
Het is algemeen bekend bij ondernemers dat opdrachtgevers die hen benaderen, vaak al hebben gekozen met wie ze zaken doen. In ieder geval hebben ze jouw producten of diensten nodig. Vindbaar zijn op één van de belangrijkste plekken waar mensen zoeken. De 2 grootste websites waar wordt gezocht zijn Google en Youtube. Youtube? Ja, Youtube. Verrassend maar eigenlijk ook weer niet. Vandaag eerst maar eens Google.
Mijn website staat bovenaan in Google
Ik zat aan de koffie bij een ondernemer. “Kijk maar mee, ik begin mijn bedrijfsnaam in te typen op Google en mijn website staat nu al bovenaan!”. Ik liet de ondernemer nogmaals zoeken op mijn laptop of vroeg hem eerst de browsergeschiedenis te verwijderen. Ineens bleek hun website niet eens op de eerste 5 pagina’s van Google te vinden. Hoe dit kan? Google plaatst vaker bezochte websites hoger in de resultaten zodat u ze sneller terugvindt. Zeker uw eigen website.
Tip: Wilt u echt weten hoe goed uw website vindbaar is? Zoek op een vreemde computer of verwijder uw browsergeschiedenis.
Google places
Een landelijk georiënteerde klant beweerde heel goed te vinden te zijn. Na een klein onderzoekje bleek dat voor slechts een deel te kloppen. Als je zocht op Google in zijn regio dan was het bedrijf goed vindbaar. Niet de website, maar wel een Google Places pagina. Deze zorgt ervoor dat organisaties met zo’n pagina hoog in de regionale zoekresultaten eindigen. Met de nadruk op regionaal!
Tip: Maak een Google Places account aan om goed vindbaar te zijn in de regio.
Altijd bovenaan
“Nee dat heb ik héél goed geregeld. Ik sta altijd bovenaan. Overal waar je op zoekt rondom schoonmaak, ik sta altijd bovenaan. Het kost veel geld, maar je moet wel hé, als je bovenaan wilt staan”. Na even door te vragen, vielen de opbrengsten van ‘bovenaan staan’ tegen. Ineens bleek dat deze ondernemer altijd bovenaan stond door een Google Adwords campagne. Deze kostte veel geld maar door verkeerde teksten en zoekwoorden scoorden de advertenties wel bezoekers maar geen opdrachten.
Tip: Zorg ervoor dat je hoog in Google komt bij de organische zoekresultaten, uiteindelijk is dit goedkoper en levert het meer op.
Nieuwe website
Dagelijks zie ik ze voorbijkomen, nieuwe en bestaande websites waar zoekmachinetechnisch helemaal niets aan is gebeurd. Alsof je een winkel begint en je zet de deur niet open. Zo verschrikkelijk zonde. Nu blijkt dat nieuwe websites die in Nederland worden gebouwd vaak niet worden geoptimaliseerd voor zoekmachines. Terwijl je er als ondernemer vanuit gaat bij aankoop van een nieuwe website dat dát wel gebeurt.
Onderzoek
Natuurlijk heb je als ondernemer niet evenveel verstand van alle zaken. Sommige zaken kun je beter aan specialisten over laten, nietwaar?