BNI Business Network International

Als ondernemer kom je het regelmatig tegen. Het zakelijk netwerk genaamd BNI, dat een Amerikaanse manier van netwerken hanteert. Sommigen noemen het een sekte, anderen een “way of living”. In dit artikel zal ik uitleggen wat het is en hoe het werkt. Laten we beginnen met vermelden dat BNI het grootste aanbeveling netwerk is ter wereld.

1-op-1 gesprek
Doordat leden van een chapter onderling zogenaamde 1-op-1 gesprekken hebben, leren ze elkaar steeds beter kennen. Een 1-op-1 gesprek is een gesprek tussen 2 mensen die elkaar uitgebreid vertellen wie ze zijn, wat ze doen, wat voor klanten ze graag willen e.d.

Lidmaatschap
Het lidmaatschap is niet bijzonder duur en je hebt het over het algemeen snel weer terugverdiend. Wel wordt er van je verwacht dat je iedere week aanwezig bent of een vervanger regelt die de (elevator) pitch voor je uitspreekt. Verder doen leden hun best om je voor te stellen aan mogelijke klanten en verwachten ze natuurlijk dat jij dat ook voor hun doet. Doordat de leden van een chapter wekelijks bij elkaar komen, groeit er een hechte band tussen deze leden.

Ambassadeurnetwerk.
Door de wekelijkse bijeenkomsten en de 1-op-1 afspraken ontstaan er ambassadeurs voor je bedrijf. Deze ambassadeurs gunnen jou meer opdrachten en willen daar best moeite voor doen. Als ze horen dat een organisatie op zoek is naar jouw diensten of producten, zullen ze proberen je daar te introduceren.
Zie het als een (gratis) uitgebreid verkoopteam. Gaaf toch? Ik sta er graag vroeg voor op.

Linkedin Acquisitie

Chapter
Een chapter is een regionale groep leden. Een aantal van deze leden vormt het bestuur. Niets anders dan een plaatselijke voetbal- of hockeyvereniging. Dit bestuur zorgt voor een strakke organisatie, zodat er geen kostbare tijd verloren wordt en iedereen de tijd krijgt om een pitch te geven en een zoekvraag te stellen.
De meeste chapters zijn ontbijtnetwerken die ’s ochtends van 07.00 tot 08.30 uur bij elkaar komen.
Na het ontbijt en het netwerken kunnen we dus weer gewoon op tijd aan het werk. Erg efficiënt.

Concurrenten niet welkom
Een groot voordeel van de BNI chapters is dat leden geen directe concurrenten van elkaar mogen zijn. Dat zou natuurlijk niet fijn zijn, omdat mensen dan niet zo snel aanbevelingen gaan delen. Want tja, wie krijgt nou deze aanbeveling? Wel is het fijn dat leden elkaar aanvullen. Voorbeeld: een makelaar, een hypotheekadviseur en een bouwbedrijf kunnen elkaar heel goed aanbevelen als klanten daar om vragen. Zo heb je veel profijt van je BNI-lidmaatschap.

Social media fout neg

BNI Connect
Alle 1-op-1 gesprekken, aanbevelingen, de aanwezigheid van de leden e.d. worden bijgehouden in het softwareprogramma BNI Connect. Leden die weinig geven en weinig gasten uitnodigen, krijgen hulp vanuit het bestuur van de chapter, omdat het gunstig voor iedereen is als er regelmatig nieuwe leden bijkomen.

Delen loont
Het hele BNI-concept is gebaseerd op de slogan “Geven Loont!”
Mijn eigen ervaring is dat alles waar je moeite voor doet en wat je koestert, meer oplevert dan de dingen waar je geen tijd en energie insteekt. Bij alle andere netwerken is dat niet anders.

Zoekvraag
Een zoekvraag is een uitermate handig middel om bij je ideale droomklant binnen te komen.
Na je (elevator)pitch van ca. 45 seconden vraag je wie jou kan helpen binnen te komen bij deze droomklant en leg je uit waarom. Heel vaak kennen één of meerdere van de leden iemand binnen deze organisatie en zit je snel aan tafel bij je mogelijke droomklant. Voor mij een echte wow-factor.

bni

LinkedIn
Wil je LinkedIn inzetten om je (BNI) netwerk te vergroten?
In de whitepaper ‘LinkedIn optimaal benutten’ leg ik je stap voor stap uit hoe je dat het beste kunt doen.
Veel leesplezier.

Kennismaken?

Laten we contact hebben.