Open maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur
Bel nú 0411-607173
Image Alt

Drendabel

Klantenmagneet vs. acquisitie

Online marketing voor de ondernemer

Ondernemer

We zijn met velen anno 2020. Het handelsregister van de KVK telt al meer dan 2 miljoen inschrijvingen. Dit zijn niet allemaal actieve ondernemers maar ook inschrijvingen met bijvoorbeeld slapende inschrijvingen. Maar dat er heel veel ondernemers zijn, dat is wel duidelijk.

2 miljoen ondernemingen

Specialisme

Uiteindelijk zullen veel ondernemers ervoor moeten zorgen dat ze hun geld kunnen verdienen met hun bedrijf. De meeste ondernemers doen dat vanuit hun specialisme in een bepaald vakgebied.
Klanten werven, daar deden ondernemers in de jaren voor de crisis niet aan. Waarom zouden ze klanten werven? De deur open zetten was genoeg, de opdrachten kwamen vaak zonder aanleiding binnen. Goede tijden waren het, echt goede tijden.

Goede tijden, slechte tijden

Goede tijden hebben we gehad en die komen zeker weer terug. Maar nu zitten we even in een slechte(re) tijd.
De opdrachten komen niet zomaar meer aanwaaien en zeker niet in die hoeveelheden die we nodig hebben. Er wordt meer van ondernemerschap gevraagd dan ooit tevoren. Die opdrachten die we nodig hebben, die moeten we gaan halen. Klantenwerving is hot!

Klantenwerving: (online) marketing of acquisitie

Klanten werven kun je op 2 manieren: zelf gaan zoeken of vindbaar zijn. Dat laatste omschrijf ik graag als: word klantenmagneet.
Nou is dat voor mij als marketingspecialist leuk werk. Maar voor iemand die (bijna) niets afweet van marketing en acquisitie is het een ware ramp. Ongeveer net zo rampzalig als wanneer ik een huis moet gaan metselen. Dat komt nooit goed.

Klanten zoeken

Wilt u op korte termijn klanten? Dan is nu de tijd om aan acquisitie te doen, of het pad op, koud bellen of klinken poetsen zoals acquisitie vaak wordt omschreven.
Voordelen:

  • U ziet relatief snel resultaat
  • Op korte termijn kunt u veel bedrijven benaderen
Klantenmagneet

Nadelen:

  • Veel ondernemers HATEN dit
  • Het kost veel tijd en tijd is geld
  • Als men stopt, stopt ook de stroom nieuwe klanten
  • Er is een lage ROI (Return On Investment)
  • Het is een arbeidsintensief proces met hoge kosten
  • Het is alleen mogelijk tijdens kantooruren

Klantenmagneet (vindbaar zijn door online marketing)

Wilt u een redelijke stroom van klanten op gang brengen? Dan is (online) marketing misschien wel het beste gereedschap voor u: wordt interessant, ventileer uw specialisme met online marketing en krijg daardoor meer klanten.
Voordelen:

  • U kunt niet alleen reactie op acties verwachten maar ook ‘spontane’ aanvragen en opdrachten
  • Door de constante(re) stroom klanten is er geen stilstand
  • U treedt niet buiten ‘comfortabele zone’
  • Ook als u niets doet, werkt uw marketing gewoon door
  • Dit werkt net zo goed buiten kantooruren.

Nadelen

  • U heeft meer vakkennis nodig
  • Het proces komt langzamer op gang
  • Investeren in iets waar men niet direct resultaat van ziet
  • Het is soms moeilijk concurrenten voorbij te streven en zelfs voor te blijven

Kiezen of delen.

Zojuist heb ik overzichtelijk uitleg gegeven over de voor- en nadelen van marketing en acquisitie. Aangezien u diverse keuzes zou kunnen maken, stel ik u de vraag: “Wilt u echt kiezen?”

Als we naar tijdsverloop gaan kijken, is het misschien handiger marketing en acquisitie naast elkaar te laten lopen. Als we naar het budget van beide trajecten kijken, dan kunt u het zo uitgebreid maken als u zelf wenst. Met de genoemde voordelen maken veel ondernemers graag wat budget vrij.

Klantenmagneet

Net is de term eerder gebruikt en nu besef ik dat dit meer uitleg vraagt.
Om meer klanten te krijgen, zou je een magnetisch veld om je bedrijf moeten creëren. Alle mogelijke klanten die bij je in de buurt komen, moeten naar je toe worden getrokken. Naamsbekendheid is hierin een belangrijke en van oudsher bekende factor.
Tegenwoordig is naamsbekendheid nog steeds een belangrijke tool maar is er meer tussen hemel en aarde zoals ‘zoekmachine vindbaarheid’ en ‘social media’.

· © drendabel 2002 · algemene voorwaarden drendabel ·