Hoog in Google.
Iedereen die met verkopen bezig is, staat er wel eens bij stil: “Hoe krijg ik mijn website hoog in Google”.
Voor velen is daar direct de kous mee af.
De website aan laten passen kost vaak veel geld en zelf aanpassen, daarvoor weet men er te weinig van.
Google zegt hoe het moet.
Als er één organisatie is die probeert helderheid te scheppen op het gebied van zoekmachines, dan is het wel Google.
Video’s, handleidingen en nog veel meer zaken die openbaar zijn, vertellen hoe Google werkt en hoe men Google kan beïnvloeden.
Een goede manier om in ieder geval al de eigen website sterk te verbeteren, voor wie dat zelf wil doen.
Het bouwen van een website lijkt op het bouwen van een huis.
“Ik wil een website die ik zelf kan aanpassen én die goed vindbaar is.”
Op deze manier wordt er vaak opdracht gegeven voor het bouwen van een nieuwe website.
Maar het bouwen van een website is meer, net zoals het bouwen van een huis meer is dan alleen stenen stapelen met een laagje cement ertussen.
Zoals een huis ‘netwerken’ moet hebben van riolering, warm en koud water, elektriciteit en gas, zo heeft een website een netwerk nodig van verwijzende websites, social media en andere zaken.
Aannemer of timmerman?
Bij de bouw van een huis heeft men meerdere disciplines nodig om van een stapel stenen een thuis te maken dat aan alle wensen voldoet.
Daarvoor huurt men een aannemersbedrijf in dat alle specialismen in huis heeft of in kan huren.
Bij de bouw van een website is het feitelijk niet anders.
U huurt niet alleen iemand voor de mooie logo’s of de aantrekkelijke teksten maar voor een complete website.
Te vaak zien we een website met een prachtige opmaak of hele goede teksten die helaas niet doen wat ze moeten doen.
Deze sites zijn vaak geheel niet vindbaar.
De fundamenten van een website (willekeurige volgorde):
– Marketing (bereiken doelgroep)
– Strategisch ontwerp (usability)
– Ontwerp huisstijl
– Technische bouw website (software)
– Teksten
– Seo
– Functionaliteit (informatie, bestellingen, leads genereren)
Het overslaan van één van deze facetten kan het succes van een website al sterk (negatief) beïnvloeden.
Marketing (bereiken doelgroep)
Welke producten of diensten willen we ‘vermarkten’ bij welke doelgroep?
Hoe bereiken we deze doelgroep en hoe krijgen we potentiële klanten zover dat ze producten of diensten afnemen?
Dit is het begin waar alle andere specialisten hun werk op moeten baseren, maw de rode draad door de website.
Strategisch ontwerp (usability)
Hoe wil je dat een bezoeker door een website ‘stroomt’?
Scheidingen tussen bijvoorbeeld particulieren en bedrijven? Detailhandel en groothandel?
Strategisch ontwerp zorgt ervoor dat mensen vinden en bestellen wat ze zoeken.
Ontwerp huisstijl
Kleuren en vormen kunnen sterk betrouwbaarheid en gunning beïnvloedden.
Dat weten veel mensen niet maar het is wel zo.
Kijk maar eens naar de afbeelding hiernaast.
Technische bouw website (software)
Tja, laten we eerlijk zijn, een website moet werken.
De software (techniek) waarmee een website is opgebouwd kan soms heel simpel zijn.
Sommige websites werken alleen als er meerdere technieken samen worden gebruikt en dan wordt het voor veel mensen te ingewikkeld.
Koppelingen leggen met ERP, CRM of andere software vraagt om een specialist.
Content (tekst, beeld, video e.d.)
Informeren en interesseren; teksten moeten duidelijk maken wat het bedrijf verkoopt en waarom men dat juist bij hun moet kopen.
Teksten moeten:
– kort en bondig zijn, om te interesseren en snel van informatie te voorzien.
– uitgebreid en met veel woorden zijn, om bijvoorbeeld duidelijk uitleg te geven over de specificaties van een technisch product.
– rekening houden met de vindbaarheid van een website en het winnen van vertrouwen van een klant.
Teksten schrijven voor websites is een vak apart.
SEO = zoekmachine optimalisatie
De grootste zoekmachine Google is hier heel helder in.
Google wil mensen laten vinden wat ze zoeken.
Zoekmachine optimalisatie is dus voornamelijk het vindbaar maken van wat mensen zoeken.
Soms is dat heel simpel, soms niet.
Hierbij is het belangrijk dit vast te kleven aan de eerste stap, marketing.
Focus op een aantal woorden en laat die door teksten, afbeeldingen en de techniek overal weer terugkomen.
Functionaliteit (informatie, bestellingen, leads genereren)
Een website heb je meestal niet alleen om mensen te informeren.
Je wilt graag dat mensen iets bij je kopen of hun informatie achterlaten zodat je hen kunt opnemen in je e-mailmarketing.
Over de functionaliteit van de website moet goed worden nagedacht.
Soms is het gewenst er bedrijfsprocessen aan te koppelen.
De bedrijfsprocessen zorgen ervoor dat er niet alleen een bestelling wordt geplaatst maar deze ook daadwerkelijk wordt afgeleverd.
Koppelingen leggen met ERP, CRM of andere software vraagt om een specialist.