Open maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur
Bel nú 0411-607173
Image Alt

Drendabel

Doelgroepanalyse tot doelgroep, hoe vind je de juiste doelgroep?

– Heb je (te) vaak dat een verkoopgesprek tot niets leidt?
– Je marketing en acquisitie leveren te weinig rendement?
doelgroepanalyse en doelgroep.
– Veel bezoekers op je website maar te weinig leads?
– Te weinig marge omdat je altijd te duur bent?

 

Grote kans dat een goede doelgroepanalyse een oplossing kan bieden.
Het succes van je bedrijf heeft alles te maken met de keuze van de juiste doelgroep.
Hoe goed je product of dienst ook is, als je gesprekspartner er niets mee kan,
dan verkoop je het niet. Een doelgroepanalyse biedt uitkomst!

Na het lezen van dit artikel nog vragen over uw doelgroep? Neem gerust contact met ons op!

Bepaal de juiste doelgroep

Een doelgroep kies je om met zo weinig mogelijk inspanning zoveel mogelijk te kunnen verkopen. De juiste doelgroep bepaal je met een doelgroepanalyse.
Regio, aantal werknemers en branche zijn de vaste én de belangrijkste elementen in een doelgroepomschrijving.
Tip: Zoek jouw doelgroep zoveel mogelijk in je eigen regio. Je hebt dan automatisch al een regiobinding (bijvoorbeeld hetzelfde accent) en je kent de zaken die in je regio spelen. Verder bespaar je veel tijd dooDoelgroep en doelgroepanalyse r files te vermijden.

Welke doelgroep juist niet?

Probeer met een doelgroepanalyse te voorkomen dat je doelgroep jou als concurrent kan zien.
Een HRM-bureau had de zinnen gezet op accountantskantoren als doelgroep omdat daar vaak de vragen binnenkomen over contracten, verloning e.d.
Nu bleek dat veel van de accountants weinig zin hadden in zaken doen. Na een kort onderzoek bleek dat ze bang waren dat ze klanten zouden verliezen.
(Te) grote organisaties zijn vaak te moeilijk en te tijdrovend om te acquireren. Kleine organisaties geven vaak veel handling.

Doelgroepanalyse per product of dienst

Het kan zo zijn dat je producten of diensten hebt die om een hele andere doelgroep vragen.
Maak dan een doelgroepanalyse per product of dienst en probeer waar mogelijk te combineren.
Bij het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten is het goed om de bestaande doelgroep voor ogen te houden.
Het is immers eenvoudiger bestaande klanten een nieuw product te verkopen dan nieuwe klanten te acquireren.

Statisch of dynamisch?

Een doelgroepanalyse is een dynamisch iets. Stop met dingen die niet werken en pas je analyse aan.
Doe dit niet dagelijks omdat je dan blijft dwalen, maar spreek af dit bijvoorbeeld maandelijks te evalueren.
Je zult zien dat het in het begin meer dynamisch is en later steeds meer een statisch gegeven wordt.

Bestaande klanten analyseren

Is er een bestaand klantenbestand, probeer dan de huidige klanten te toetsen aan je doelgroepanalyse. De bestaande klanten vormen een goede basis om op verder te borduren. Nieuwe wegen inslaan kan zeer zeker lonend zijn dus kijk in je doelgroepanalyse niet alleen naar het bestaande klantenbestand.

Doelgroepanalyse versus emoties

Een aantal negatieve of juist positieve ervaringen kunnen ervoor zorgen dat je doelgroepanalyse niet ‘neutraal’ is.
Hierdoor kan je mogelijk succesvolle doelgroepen uitsluiten zonder dat je het jezelf realiseert.
Probeer daarom, zonder direct te corrigeren, iemand mee te laten denken.
Sta open voor andermans ideeën die niet door jouw emoties worden belemmerd.

Checklist voor bepalen doelgroep

Gebruik in de doelgroepenanalyse de volgende checklist:

Gebruik de gekozen doelgroep alleen voor de acquisitie, niet als potentiele klanten zelf contact met u opnemen.
Topografisch, binnen welke gebied zoekt u klanten? Heeft u meer vestigingen? Verdeel de acquisitie dan over de verschillende vestingen.
Biedt u verschillende producten of diensten? Dan kan het goed zijn om de doelgroep per dienst of product te bepalen.
Zorg dat uw doelgroep bij u past. Een multinational zal bijvoorbeeld niet snel zaken doen met een klein administratiekantoor,
Evalueer doelgroepen regelmatig, zeker in het begin, een kleine aanpassing kan een groot verschil maken.
Branchegericht, hebben speciale branches uw voorkeur, zo ja welke, of welke juist niet?

Door een doelgroep te kiezen, heeft u vooraf bepaald welke bedrijven u interessant vindt als klant. Deze bedrijven vindt u belangrijk genoeg om er in te investeren door er geld, tijd en energie in te steken. De door u gekozen doelgroep is niet bedoeld als selectiecriteria voor bedrijven die zelf contact opnemen met uw bedrijf.

Afhankelijk van uw diensten / producten is het raadzaam om wellicht meerdere doelgroepen te kiezen. We noemen dit productgerichte doelgroepen (uw cursusleider bespreekt dit met u).

Indien u meerdere vestigingen heeft of gaat openen, dan heeft iedere vestiging zijn eigen gebied waarin men gaat acquireren. We praten dan meestal over dezelfde doelgroep maar opgesplitst in diverse gebieden of regio’s.

Het is sterk te adviseren om uw doelgroep af te stemmen op bedrijven die bij uw product, dienst en bedrijf passen. Voorbeeld; een multinational zal niet snel zaken doen met een administratiekantoor met slechts 1 werknemer. Zo maakt u de acquisitie onnodig moeilijk!

Tip: Evalueer doelgroepen regelmatig, zeker in het begin, een kleine aanpassing kan een groot verschil maken. Mocht u twijfelen, raadpleeg dan Fennard Drenth.

Om uw juiste doelgroep(en) samen te kunnen stellen, hebben we hieronder een aantal vragen voor u.

Topografisch, binnen welke straal/regio/plaats/provincie/land zoekt u klanten?
Tip: Begin dicht bij uw vestigingsplaats en ga steeds een stukje verder.
………………………………………………………………..
Branchegericht, hebben speciale branches uw voorkeur, zo ja welke, of welke juist niet?
……………………………………………………………….
Bedrijfsgrootte, hoeveel werknemers hebben bedrijven in uw doelgroep?
Van :……………………. tot :…………………
Tip: Kies bedrijven die bij uw bedrijf passen.

Financieel, hoge omzet, lage omzet, gezond of juist dreigend faillissement.
Tip: deze vraag is meer voor financiële dienstverleners, accountants, advocaten e.d.
………………………………………………………………
Bedrijfsvorm, stichtingen, verenigingen, familiebedrijven, oftewel bedrijfsvorm.
———————————————————–

· © drendabel 2002 · algemene voorwaarden drendabel ·